fredag 15 mars 2013

Aborrfiske på Björköfjärden!


Äntligen har jag funnit några “lediga” timmar i mitt pluggschema! Tenta där, seminarie där och laboration där! Har förstått nu varför man grät när man tog studenten. Det var tårar av lättnad och glädje att aldrig behöva plugga igen!
Men lär man sig? Icket!
Kanske därför jag fortfarande håller på med fiske i den utsträckning som jag gör? Trotts uteblivna fångster.. Nåväl. Ni är inte här för att läsa sånt skit om plugg!

Aborrfiske på Björköfjärden! Så förbannat roligt! 
Det har länge varit känt att Abborrfisket i den lilla tarmen strax söder om Sundsvall innehåller grova abborrar, och där det finns grova abborrar finns alltid en Henry som lurar!

Jag och farsan (Henry) hade länge planerat att besöka detta vatten och vilken bättre ursäkt finns det inte att besöka min kära syster som bor i Sundsvall och “när vi ändå har vägarna förbi” sladda in på lite pimpling.
Vi kom upp till Sundsvall på fredagskvällen och tanken var att besöka vattnet på både lördagen och söndagen men tyvärr så satte vädret käppar i hjulet i vår planering. Efter att ha fått i sig morgonkaffet så kollade vi på vad vädret hade att erbjuda denna dag och det var precis som förutspått. Klass-1 varning vid kusten! Det snöade kopiösa mängder! På tvären!! Men vi packade in oss i bilen och drog iväg ändå och hoppades på att vädret skulle vara lugnare vid kusten än i centrala Sundsvall men tji fick vi. Det var bara att vända och åka hem och försöka på nytt på söndagen.

På söndagen hade vädret stabilisera sig. Inge snö men fortfarande ganska blåsigt så gav vi oss ut på isen. Och det var vi glada för!
Jag som tänkte filma lite fick stryka på foten den första halvtimmen då det kom upp fisk överallt. Jag sprang runt med kameran i hopp om att lyckas filma den randiga riddare men dom var utspridda. En fisk i det hålet och en fisk i nästa. Men tillslut så lyckas vi hitta några hål där vi fick upp 5-10 st ur samma.


Trotts bara 2 timmar på isen så var vi nöjda och begav oss hemöver! Riktigt roligt att få bända så många och så stora abborrar på ett och samma ställe. Så är det någonstans ni ska fiska abborre så är det Björköfjärden!

// Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar